Organització d'actes públics i concerts

Professorat: Pep Salazar

Crèdits: 6
Hores de classe: 45
1. Introducció

El món de l’espectacle en viu ha crescut i diversificat molt en els darrers anys. Organitzar un concert o acte públic avui en dia requereix d’uns coneixements específics cada cop més especialitzats i tècnics.
La posta en marxa d’un gran nombre d’espais públics i privats d’exhibició escènica, ha comportat una demanda creixent de professionals de la producció i l’organització.
Aquesta assignatura ha estat concebuda i orientada per oferir eines als estudiants i facilitar la seva inserció al món laboral. Per altra banda els estudiants no adscrits a l’àmbit de Promoció i Gestió que vulguin cursar-la com una assignatura de lliure elecció poden enriquir la seva formació professional amb possibilitats que van mes enllà de la interpretació instrumental. Sense oblidar la seva formació musical; al contrari, aquesta pot donar una personalitat artística necessària per poder desenvolupar una gestió i producció altament creatives.
Un dels objectius d’aquesta assignatura és la de donar elements i eines suficients perquè l’estudiant pugui confeccionar el seu camí amb una bona competitivitat al mercat laboral.

2. OBJECTIUS

Conèixer les lògiques organitzatives, de gestió i protocol d’un concert.
Conèixer com s’organitzen els actes en els diversos entorns musicals.
Estudiar els diferents funcionaments i models de gestió de les diferents agrupacions i tendències musicals.
Estructurar les lògiques organitzatives de festivals i cicles de diferents tipologies.
Obtenir les suficients eines de gestió per poder afrontar la organització integral d’un acte o concert.
Entendre elements bàsics a nivell tècnic per resoldre una producció amb èxit.
Entendre elements bàsics de gestió de recursos per resoldre una producció amb èxit.
Entendre elements bàsics de gestió de recursos humans per resoldre una producció amb èxit.
3. CONTINGUTS
Conceptuals

  • Organització i planificació d’actes i concerts.
  • Gestió de recursos de producció.
  • Gestió de recursos tècnics i logístics.
  • Anàlisi de estructures de concert, el fet social, els destinataris etc.
  • El protocol de procediment i de relacions públiques.
  • La gestió d’una orquestra i el seu entorn.

Procedimentals

  • Aprenentatge d’un anàlisi de casos.
  • Desenvolupar habilitats de gestió i direcció relacionades.
  • La planificació i logística.
  • Fases estructurals: preparació, execució i tancament.
  • Habilitats paral•leles: comunicació, direcció i gestió d’equips humans, fonts de finançament, control pressupostari.
  • Disseny i elaboració d’un projecte vinculat.
  • Avaluació del projecte en funció dels procediments de treball i estructura i resultats.

BLOCS TEMÀTICS
A- Introducció.

  • Anàlisi del sector musical. Local i supra local.
  • Introducció a la gestió de recursos i de planificació.
  • Introducció a la producció executiva.
  • Història i sociologia del concert.
  • Protocol d’execució.

B- Tipologies de concerts.

  • Concerts simfònics. Organització d’una orquestra simfònica.
  • Concerts de mitjà format. Organització d’un grup instrumental o grup de cambra.
  • Concerts de música popular, jazz, rock, pop, electrònica.
  • Festivals i cicles.

C- Planificació i producció.

  • Producció executiva i logística. Disseny i procés.
  • Producció tècnica. Característiques tècniques i infraestructurals.

D- Gestió de recursos.

  • Pressupost.
  • Fonts de finançament. Públic i privat.
  • Recursos humans.
  • Programació.
  • Recursos informàtics aplicats al sector.
  • Difusió i comunicació.

E- Negociació i coneixement del sector.

  • Qui és qui en la gestió i producció. Agents, managers, promotors, productors, artistes.
  • Negociació contractual i tècniques de reacció en situacions crítiques.

F- Taller – projecte.
4. METODOLOGIA
Assignatura de metodologia col•lectiva amb docència basada en l’exposició del professor dels temes del currículum de l’assignatura.
L’assignatura ha de tenir un marcat caràcter pràctic en funció de la teoria exposada a classe.
Conjugar la docència convencional d’explicació del professor amb materials audiovisuals de suport.
Elaboració de casos pràctics on treballar de forma pràctica els continguts de les sessions.
Simulacions per implicar l’alumne a treballar amb nous materials docents; una adequació a la realitat laboral.
Taller de projecte per poder treballar en grups i posar en pràctica i sobre paper els continguts de l’assignatura.
Puntualment visites a equipaments i assistència a concerts i actes per a la reflexió posterior a l’aula.
5. AVALUACIÓ I QUALIFICACIÓ
L’avaluació de l’assignatura es fa tenint en compte:

  • L’avaluació inicial o diagnòstica, que servirà per a orientar les estratègies docents per a assolir els objectius de l’assignatura.
  • La participació activa a classe i al taller/projecte amb posterior presentació a classe a final de l’assignatura.
  • Una prova escrita on demostri haver assolit els coneixements de l’assignatura.

La qualificació de l’estudiant es determina per les citades activitats d’avaluació. Cadascuna d’elles contribuirà a la nota final segons els percentatges que es detallen a continuació:

  • Participació: 40%
  • Taller / Projecte: 30%
  • Prova escrita: 30%

6. MATERIALS i BIBLIOGRAFIA
Materials i documentació d’elaboració pròpia.
Audiovisuals i materials multimèdia.
SIM PRODUCCIÓ. UB- Pep Salazar – Lluís Bonet
Baskerville, D.(2000) Music Business Handbook & Career Guide, SGAE Publications.
BONET, L., CASTAÑER, X., FONT, J. [eds.] (2001), Gestión de proyectos culturales: Análisis de casos, Barcelona: Editorial Ariel.
Fundación Autor (2005), Anuario SGAE 2005 de las artes escénicas, musicales y audiovisuales, Madrid: SGAE, Fundación Autor. http://www.artenetsgae.com/anuario/home.html
FREY, B.S. (2000) L’Economia de l’art, Barcelona: Servei d’estudis de La Caixa. (existeix també una versió en castellà). http://www.estudis.lacaixa.comunicacions.com/webes/estudis.nsf/wurl/pbei018cos_cat
Institut Català de les Indústries Culturals (2002). Llibre blanc de les indústries culturals. Departament de Cultura. Barcelona.