Quan els músics han de ser actors

Portada llibre

La interpretación actoral en ópera. Análisis de una especificidad, de Susana Egea

A través d'aquest llibre, Susana Egea pretén establir les bases per formular una tècnica específica per a la interpretació actoral en l'òpera. L'òpera és considerada la gran manifestació escènica occidental, i com a tal, ha evolucionat escènicament en les últimes dècades i s'ha anat adaptant a les posades en escena poc convencionals. Així mateix, s'han incorporat al seu desenvolupament noves disciplines professionals a més de totes les que ja requeria: directors teatrals, cinematògrafs, coreògrafs, artistes plàstics, etc. Els cantants també han evolucionat respecte als temps, però la interpretació actoral dels intèrprets lírics ha quedat enrere, sense importància en un currículum en el qual hauria de figurar en un lloc prioritari.

La interpretació actoral dels cantants dins d'una òpera resulta una cosa tan explícita i òbvia que sembla estrany que ningú s'hagués parat a pensar en la importància de la formació dels intèrprets lírics en aquest àmbit. La presència de les arts escèniques en l'òpera és de vital importància per al sosteniment de la trama, i treballs com el present resulten fonamentals per a un correcte desenvolupament d'aquesta disciplina.

Aquest treball va obtenir el IV Premi Internacional Artez Blai d'Arts Escèniques (2001), que l'Associació Cultural Artez Blai Kultur Elkartea atorga cada any amb la finalitat d'estimular la investigació i l'estudi dels fenòmens de pràctica de les Arts escèniques.

Susana Egea, formada en música, dansa i art dramàtic, és actriu, directora d'escena i investigadora d'arts escèniques. Doctora en Arts Escèniques per la Universitat Autònoma de Barcelona i l'Institut de Teatre de Barcelona, va publicar la seva tesi doctoral el 2016 sota el títol Fundamentos para el desarrollo de una técnica actoral para la escena operística.

Des de l'any 2003, és professora de l'Escola Superior de Música de Catalunya, actualment impartint les assignatures Escena Lírica i tècniques actorals. Com a actriu ha treballat, a més, amb directors entre els quals destaquen Adolfo Marsillach, Calixto Bieito, Ferran Madico, Hasko Weber o Malena Espinosa. Com a directora d'escena, s'ha ocupat especialment en la interdisciplinarietat, és a dir, en els àmbits de l'òpera i el teatre musical, portant a terme la posada en escena de diversos espectacles.

 

La interpretación actoral en ópera. Análisis de una especificidad 

Susana Egea

Bilbao, Artezblai Editorial, 2012

Comments

Log in to comment.