Dames d'avantguarda

Yuriko Sekiguchi

Yuriko Sekiguchi, percussionista de l'ensemble Avantgardames

Concert de l'ensemble Avantgardames

El passat 8 de maig, a l'aula de cor de l'Esmuc, el Departament de Clàssica i Contemporània va organitzar un concert per als estudiants de la nostra casa a càrrec de l'ensemble Avantgardames. Aquest conjunt, ubicat a Suïssa, es va crear el 2013 per Anna Belmonte (saxòfon), Céline Wasmer (soprano) i Yuriko Sekiguchi (percussió). Treballen principalment amb música d'avantguarda i en la renovació del repertori d'ensemble de música contemporània. Un projecte que està totalment obert a noves mirades, ja sigui de la mà de joves compositors o de propostes d'altres disciplines artístiques, amb dones modernes i trencadores que ja han sigut reclamades  internacionalment des del seu primer concert.

L'ensemble va iniciar l’audició, ni més ni menys, que amb una de les figures principals de l'avantguarda: John Cage i el seu segon moviment de l'obra Living Room Music: Story. Una peça que sona mitjançant el tractament de frases, paraules i síl·labes del poema de Gertude Stein “El món és rodó” alternades amb xiulets, cant i parla. Amb tres diaris a la mà, les nostres intèrprets van representar l'obra amb el suport d'una veu gravada de forma totalment teatral, com si estiguessin el menjador de casa seva, tal com indica l'obra. Les Monomanies II, IV, VII del compositor grec Aperghis, van ser les següents peces presentades per la soprano Céline Wasmer,  formades per un conjunt de melodies sobre poemes francesos del segle XVI. Com també se'ns va oferir la famosa Sequenza III de Berio, una obra d'una gamma tan àmplia de comportaments vocals, teatrals i de grans plans expressius, que resulta realment impactant per el públic. Per part de Yuriko Sekiguchi, va estrenar l'obra “Nunato” per a percussió, del jove compositor japonès Keitaro Takahashi, una proposta on Sekiguchi experimenta amb diferents sonoritats i amb pràctiques extenses a partir de la utilització de pilotes de ping-pong i cadenes sobre el seu vibràfon. Finalment, la saxofonista Anna Belmonte va preferir jugar amb la microtonalitat en l'obra "Le trame di un labirinto" del compositor italià Giacomo Gentilucci.

En format de duos, van interpretar obres del compositor argentí Luis Naon "Alto voltaggio", un cicle modern de tangos; i del zuriqués Thomas Kesslerv, "It is", sobre textos de John Cage. Per acabar el concert, ens van sorprendre  amb una interpretació conjunta amb un únic instrument, una taula. L’ensemble es va convertir en un format de tres percussionistes, on cadascuna feia servir una diversitat de posicions dels dits i  de les mans dictades per patrons rítmics que es combinaven entre si.

Cal dir que l'Anna Belmonte, antiga alumna de l’Escola, va tenir el detall d'oferir-nos un breu comentari per cada peça, fent així l’acte molt més proper. Un concert magistral i molt variat, encara que malauradament poc aplaudit, ja que l’aforament de l’aula de cor va rebre únicament sis persones com a públic. Però ja se sap, al mes de maig s'hi cou molta activitat a l’Escola i comença a ser temps d’audicions, exàmens i concerts per part dels alumnes. En definitiva, presses i presses que no deixen gaudir de bons concerts.

Comments

Log in to comment.