De camins, n'hi ha molts

De camins, n'hi ha molts

El grup Tornaveus va actuar en la inauguració de les Jornades. Foto: Denise Koirach

Comunitats sonores: punts de diàleg

El dissabte 20 d’abril la doctora Magda Polo ens convidava a fer un recorregut pels punts de confluència entre el Tractatus de Ludwig Wittgenstein i el Treatise de Cornelius Cardew, on va mostrar d’una manera pràctica l’aplicació del pensament filosòfic a la creació musical en la contemporaneïtat. La ponència, acompanyada d’exemples musicals en directe, va cloure de manera molt representativa les VI Jornades d’estudiants de musicologia i joves musicòlegs, ja que la doctora ens recordava que “de camins, n’hi ha molts” i aquesta realitat ja s’havia pogut copsar en les presentacions de les investigacions dels més de 45 comunicants de les Jornades. 

La comissió organitzadora vam viure els tres intensos dies d’activitats amb la sensació vertiginosa que tot allò previst durant els set mesos de preparació s’anava consumint a un ritme frenètic, i va ser precisament en els darrers aplaudiments d’aquest acte que vam poder entendre l’èxit de les Jornades en tant que espai de trobada i debat per a la nova fornada de musicòlegs amb una destacada diversitat d’interessos i formacions, com d’altra banda ja presagiava el seu nom ‘Comunitats sonores: punts de diàleg’.

El dijous 18 d’abril a migdia s’havia obert la recepció als més de 70 participants inscrits en forma d’oient o de comunicants, així com també als més de 25 convidats, entre ells professors del Departament de Musicologia de l’Esmuc, professors d’altres àmbits de l’escola, personalitats vingudes d’altres institucions com el CSIC o la Biblioteca Nacional de Catalunya i de mitjans de comunicació catalans. Un dels punts àlgids es va poder viure ja en l’acte inaugural, a càrrec de l’etnomusicòleg i director del Museu de la Música Jaume Ayats i el grup Tornaveus, que van presentar el seu concert-ponència ‘100 maneres de cantar a veus’, amb un repertori de cançons tant de to religiós com humorístic i ‘picant’, amb l’objectiu de mostrar cadascun dels cants com a mirall d’una realitat social, que en alguns casos fins i tot expliquen la història més íntima de l’individu.

El divendres va acollir una gran selecció d’activitats i va fer visible la voluntat de l’organització d’oferir uns formats innovadors que trenquessin amb l’homogeneïtat que es constata en la majoria de congressos. D’una banda, una taula rodona amb musicòlegs consagrats com Tess Knighton o Josep Martí al costat de joves figures com Anna Costal, Isaac Álamo o Ascensión Mazuela, que van parlar de la seva funció com a investigadors. A continuació, els participants van participar en diferents tallers de pràctiques tan diverses com el gamelan, les entrevistes, el cant pla o les danses barroques. La sobretaula del dinar va consistir en un cafè acompanyat de diferents professionals provinents de la pròpia disciplina o del periodisme musical, com Luca Chiantore (Esmuc-Musikeon), Pau Benavent i Jordi Lara (La Sonora, Televisió de Catalunya), Rosa Montalt (BNC) i Xavier Chavarria (Catalunya Música), per comentar de la manera distesa les sortides laborals del musicòleg. Per acabar el dia, l’empresa de recent creació Musicològics van guiar els més aventurers pels carrers de Barcelona en dos recorreguts relacionats amb fets musicals, d’una banda la ruta Wagner i de l’altra la del Baró Maldà.

La primera hora de dissabte va donar cabuda a una de les activitats més obertes al diàleg i a donar resposta les inquietuds dels estudiants de musicologia, els seminaris organitzats per temàtiques com la relació entre música i gènere, música i identitat, els estudis en popular music o l’historicisme. Aquest mateix dia es van realitzar les dues darreres tandes de sessions de comunicacions, en alguns casos amb més de tres taules en paral·lel.

Acollir més de 120 persones de diferents procedències durant els tres dies no només va ser un privilegi i una gran oportunitat d’aprenentatge per a l’organització, pel Departament de Musicologia i per l’Esmuc, sinó que va esdevenir la superació d’un repte, ja que només la gestió de l’accés i dels espais en aquesta casa de manera extraordinària a la seva vida quotidiana planteja una gimcana pel seu personal. Ara que les Jornades impulsades per la Jove Associació de Musicologia han tornat a Barcelona recuperant en certa manera l’esperit de les primeres de l’any 2008 i després d’haver passat per Madrid i Oviedo, estem convençuts que estan a punt per viatjar de nou. On seran les VII Jornades?

Comments

Log in to comment.