L'ensenyament musical i la tecnologia
Construïnt una nova tradició
De totes les activitats artístiques, la música destaca per la seva obligada presencialitat i pel seu lligam intrínsecament temporal, o almenys així ha estat fins ara: en general no podem gaudir de la música si no estem en el mateix lloc i en el mateix moment que el músic la fa sonar.
La "tecnologia" ja fa temps que ha entrat de manera decisiva just en aquest art: ja fa gairebé un segle que la música es va deslligar d'aquesta presencialitat i temporalitat amb la ràdio i els enregistraments, que ens permeten gaudir d'una interpretació en absència total de l'intèrpret. De fet, els enregistraments han esdevingut una forma musical gairebé amb vida pròpia, especialment per unes possibilitats de manipulació que arriben sovint fins a l'aparent absurd que, allò que sentim en un enregistrament, en realitat mai ha esdevingut tal i com ens ho presenten.
Aquests fets ja fa temps que han trasbalsat el sentit tradicional de la música, de vegades deixant la transmissió directa, el concert, en un segon pla o fins i tot suplantant-lo completament.
Tot això comporta fets de no poca transcendència: des de la banalització provocada per l'accés fàcil, repetitiu i indiscriminat, fins a canvis en la percepció d'interpretacions manipulades i construïdes amb resultats que s'allunyen considerablement del que en realitat eren i podrien ser. I és justament aquest canvi de percepció que ja fa dècades que ha canviat l'educació musical: els estudiants de música s'orienten més escoltant enregistraments que no pas anant a concerts, sovint enganyats i perseguint una perfecció tècnica, percebuda com a real, que no és més que el fruit d'una manipulació, no només del so i del balanç sonor, sinó també de les notes i el tempo, entre d'altres.
En aquest sentit, les "noves tecnologies" es troben, segurament més que en cap altra art, amb un camp més adaptat i condicionat per tecnologies no tan noves. Les possibilitats que s'obren ara no són més que un complement que potencia alguns aspectes com la distribució i l'accessibilitat, i que afecta molt més les tecnologies ja aplicades de llarg que no pas la música ni l'ensenyament musical. Aquests, ja fa temps que han fet el pas.
Comments
Log in to comment.