Classes magistrals 2020

Publicat el 13/12/2019

L'any 2020 comença a l'Escola Superior de Música de Catalunya (ESMUC) amb un interessant conjunt de classes magistrals que tindran lloc durant la resta d'aquest curs. Entre els mesos de gener i juny, l'ESMUC acollirà sessions magistrals sobre diferents instruments i també sobre àmbits més teòrics, amb professionals de la música com ara James Ehnes, José Ángel Isla, Arabella Steinbacher, Pia Freund, Alisa Weilerstein o Jonh Rink, entre altres. En aquest article teniu un resum de la programació prevista d'aquestes classes magistrals.

Victor Prieto

Víctor Prieto

Del 10 al 13 de gener. (Cancel·lada per causes tècniques)

Víctor Prieto va néixer a Orense l’any 1975. Després de graduar-se a la Berklee College of Music, es trasllada a Nova York, on es converteix en professor d’acordió jazz del prestigiós Brooklyn Conservatory.

A banda d’haver actuat en prestigiosos clubs, teatres i festivals d’arreu del món, ha impartit classes magistrals als Estats Units, Espanya, Itàlia i Portugal. Acordionista i compositor, Prieto està revolucionant la forma de tocar l’acordió, creant noves sonoritats i tècniques per aquest instrument. La seva música abasta diferents tendències que van des del jazz, el tango, la música clàssica o les arrels celtes, totes enriquides amb nous ritmes i colors.

José Ángel Isla

José Ángel Isla

20 de gener. 10 hores. Sala d'Orquestra. (Cancel·lada per causes tècniques)

José Ángel Isla, amb 19 anys, començà a estudiar al Conservatori Nacional Superior de Música de París sota el mestratge de Claude Chevaillier, fet que el portà a participar nombroses vegades en l’Òpera Nacional de París com a substitut del seu professor. L’any 2004, guanyà la plaça de trombó baix solista en l’Òpera Royal de Wallonie (Bèlgica) i va entrar per formar part del Festival de Verbier (Suïssa).

El setembre de 2013, guanya la plaça de trombó solista en l’Orquestra de París, plaça que conserva en l’actualitat. També participa com a professor assistent en el Conservatori Nacional Superior de Música de París.

Alisa Weilerstein-Decca-Harald-Hoffmann

Alisa Weilerstein

4 de febrer

Alisa Weilerstein va néixer a Rochester, Nova York. Va començar a tocar el violoncel amb quatre anys i va fer el seu debut als tretze amb l'Orquestra de Cleveland tocant les Variacions sobre un tema rococó de Txaikovski. Com a solista ha actuat en un gran nombre d'orquestres importants d'àmbit internacional, i també és molt activa en música de cambra actuant, entre altres formacions, amb els seus pares (Donald Weilerstein i Vivian Hornik Weilerstein) com a Trio Weilerstein

Weilerstein ha treballat extensament en la música contemporània, fent estrenes com la del Concert per a violoncel Azul, de Golijov, en el Lincoln Center, l'estrena mundial dels 24 Preludis per a violoncel i piano, d'Auerbach a Nova York, la transcripció del Op. 34, de Xostakóvitx per a violoncel i piano d'Auerbach o el Concert per a violoncel, de Hallman, amb l'Orquestra Filharmònica de Sant Petersburg.

James Ehnes

James Ehnes

25 de febrer

Dotat d’una singular combinació de virtuosisme, lirisme i musicalitat, James Ehnes s’ha consolidat com un dels principals violinistes de la seva generació. Va començar els seus estudis de violí amb quatre anys, fent el seu debut amb l’Orquestra Simfònica de Mont-real als tretze, i es va graduar en la prestigiosa Juilliard School l’any 1997 amb el Premi Peter Mennin.

Des de llavors, James Ehnes ha tocat en destacades formacions internacionals com la BBC Philharmonic, la London Symphony Orchestra o la Philharmonia Orchestra, així com les orquestres simfòniques de Boston, Chicago, Los Angeles, Nova York i Toronto, entre d’altres. En l’àmbit de la música de cambra, amb l'Ehnes Quartet, que va fundar l’any 2010, actua en importants sales de concert europees, i és director artístic de la Seattle Chamber Music Society.

John Rink

John Rink

28 de febrer. 10.30 hores. Aula de Cor

Classe magistral sobre anàlisi aplicada a la interpretació musical

John Rink és professor de la Facultat de música de Cambridge i director d’Estudis de Música al Col·legi de St. John's. Aquest reconegut expert cursà els seus estudis superiors a la Universitat Princeton, al King's College London, i a la Universitat de Cambridge, on hi va completar la seva tesi doctoral amb la investigació de l’evolució de les estructures tonals de la primera etapa de la música de Chopin i la relació d’aquesta amb la improvisació. 

Rink s’ha especialitzat en estudis de la performativitat, teoria i anàlisi i estudis del segle dinou. Entre les seves publicacions, destaquen The Practice of Performance: Studies in Musical Interpretation (1995), Chopin: The Piano Concertos (1997), Musical Performance: A Guide to Understanding (2002), i Annotated Catalogue of Chopin's First Editions (amb Christophe Grabowski; 2010).

Arabella Steinbacher. Foto: Peter Rigaud

Arabella Steinbacher

17 de març

Arabella Steinbacher, nascuda a Munic el 1981, va començar a rebre classes de violí amb tres anys, i amb nou anys va ingressar a la Universitat de Música i Teatre de Munic sota el mestratge d’Ana Chumachenko. A més, també va rebre classes a Aspen, Colorado, amb Ivry Gitlis, Dorothy DeLay i Kurt Sassmannshaus. 

Steinbacher s’ha consolidat com una de les principals intèrprets de violí i ha sigut solista convidada a les principals orquestres del món, com la Boston Symphony, London Symphony Orchestra, Dresden Staatskapelle, Munich Philharmonie, Philharmonia Orchestra, o la Chicago Symphony Orchestra. 

Pia Freund

Pia Freund

1 d’abril. 10 hores. Sala de Cor.

Pia Freund va estudiar cant a l’Acadèmia Sibelius i va continuar els seus estudis amb la professora Dorothy Irving a Suècia. Freund ha cantat en els millors auditoris i sales del món juntament amb grans orquestres i prestigiosos directors. El seu repertori abraça des del barroc fins a la música contemporània. Té un llarg recorregut en el repertori operístic, dels que destaquen els seus papers com a Micaëla a Carmen, de Bizet, Pamina a Die  Zauberflöte, de Mozart, o Belinda a Dido and Aeneas, de Purcell. Freund és particularment coneguda per les seves interpretacions de la música vocal de Kaija Saariaho. L’any 2006 va estrenar l’oratori de Kaija Saariaho La passió de Simone, al Wiener Festwochen de Viena.

Andreas Ottensamer

Andreas Ottensamer

21 d’abril

Andreas Ottensamer és un  músic austríac i el clarinetista principal de l’Orquestra Filarmònica de Berlín. Ottensamer va participar en les seves primeres experiències orquestrals com a clarinetista substitut de l’Òpera Estatal de Viena i l’Orquestra de joves de Gustav Mahler. L’octubre de 2009 va començar a treballar amb l’Acadèmia de l’Orquestra Filharmònica de Berlín i des de 2011 té la posició de clarinet solista en aquesta orquestra, adquirint aquesta posició amb poc més de vint anys.

Simon van Holen

Simon van Holen

Del 27 al 29 de maig

Simon van Holen, nascut a Bèlgica, és segon fagot i contrafagot solista de la Royal Concertgebouw Orchestra d'Amsterdam. També és professor del Conservatori Superior d'Amsterdam, i a l'Hochschule für Musik und Tanz de Colònia. Des de fa un parell d'anys toca amb l'orquestra del Festival de Lucerna, però a més ha actuat amb moltes altres orquestres internacionals, com ara la Filharmònica de Berlín, o la Tonhalle Orchester Zurich. Regularment és convidat com a solista i professor per Europa i Àsia.

El 2013, Simon Van Holen va ser guardonat amb el premi “Prix de Salon” pel cercle empresarial de la Royal Concertgebouw Orchestra per la seva extraordinària formació musical.