Graduats Esmuc, residents a La Pedrera

Elisabet Franch, Carles Marigó i Joel Bardolet

Elisabet Franch, Carles Marigó i Joel Bardolet

La flautista Elisabet Franch, el violinista Joel Bardolet, i el pianista Carles Marigó

Ja s'han fet públics els noms dels nous residents a la Fundació Catalunya-La Pedrera per al 2016-17: flautista Elisabet Franch, el violinista Joel Bardolet i el pianista Carles Marigó, tots ells joves graduats de l'Esmuc amb carreres emergents. Cada un d'ells oferiran diversos concerts al llarg de la temporada que comença aviat.

Les Residències Musicals és un projecte de la fundació Catalunya-La Pedrera que compta amb la col·laboració d’exalumnes d’Esmuc, Alumni, donant-los una oportunitat a la seva carrera professional. Tenen en total uns 60-80 currículums a l’any de músics interessats per formar part d’aquesta família de residents, i a partir d’aquí fan el filtratge fins que en reuneixen tres per cada temporada. En aquests moments ja van per la cinquena, tot i que no va ser fins l’any passat que l’Esmuc hi va col·laborar. La temporada 2015-2016 els departaments de Música Antiga i Clàssica i Contemporània van analitzar a fons els perfils indicats: els residents foren, a més del pianista Ricard Rovirosa, dos graduats emergents de l'Esmuc, Ester Pinyol, arpista i Joan Ramon Olivé, baríton.

És un projecte que dona suport al talent, l’excel·lència, la creativitat i que tingui un sentit territorial i de país. D’altra banda, la Fundació vol fer visibles aquests artistes al seu auditori de La Pedrera, i una de les missions que tenen és dotar d’activitat cultural l’edifici, ja que és un bé patrimonial de primer ordre mundial. Aleshores, es porta tota una programació continuada de música clàssica, de jazz, de poesia, de literatura, de dansa...

Als residents els posen un repte: tres concerts a La Pedrera –remunerats– però en unes condicions on hauran de mostrar les seves capacitats com a intèrpret. Un dels concerts és  com a solista, l’altre un duet i l’últim amb un grup de cambra. Porten ja cinc temporades fent els concerts el tercer diumenge de mes a les 18h, perquè van analitzar l’oferta de concerts que hi ha a Barcelona i van veure que hi havia un espai buit que ningú ocupava aquell dia a aquella hora. També busquen fidelitzar el públic, i amb totes aquestes condicions ho han aconseguit.

De vegades es troben amb unes propostes molt innovadores, com és el cas del Joel Bardolet, violinista, que va poder convèncer el duet de dansa contemporània Mal Pelo per acompanyar-lo amb una magnífica coreografia en tot el seu repertori: clàssic, barroc i contemporani. També se'ls demana que ampliïn repertori perquè no volen que s’acomodin en el seu: han de provar coses noves i cada programa ha d’incorporar una peça obligatòriament que no hagin interpretat mai abans.

Han tingut residents que estan fent màsters fora del país o tenen beques importants a l’estranger, però igual tenen ganes de fer activitats pel seu territori, com seria el cas del pianista Ricard Rovirosa, que ha estat estudiant des dels divuit anys a Londres. Entre la comunitat catalana que està a l’estranger ja s’ha fet córrer la veu d’aquest projecte i fins i tot els arriben currículums d’intèrprets de països d’arreu del món.

Als residents se'ls acompanya durant tota la seva estada allà, els fan un reportatge fotogràfic per tota la casa que els serveix de producció temporal i s'hi continua mantenint contacte posteriorment.  

Mitjançant un conveni amb l’emissora de ràdio Catalunya Música s'enregistren tots els concerts per a la ràdio. Aquesta emissora també els fa una entrevista en directe i en profunditat una setmana abans del concert, de més de mitja hora per a cadascú, per al programa Notes de clàssica amb l’Albert Torrens. En l’àmbit de les crítiques, se'n fan ressò  les revistes especialitzades de música com 440 Clàssica, la ràdio Catalunya Música o portals culturals com el digital Núvol.

Comments

Log in to comment.