Il Combattimento

Il Combattimento

Projecte dels estudiants del MIMA

Tres estudiants del Màster d’Interpretació de Música Antiga a l’Esmuc, Abraham Cupeiro, María Ruiz i Diego Segade, han realitzat un destacat projecte per al treball del mòdul 3, coordinat per Rubén López Cano, Il Combattimento. Va consistir en un concert el dia 29 de desembre del 2012 a l’església de Santa Maria de Lugo. Volia ser la posada en pràctica de tot allò transmès en les classes del màster durant el primer trimestre, però el principal objectiu del projecte era, a part del de la pròpia experimentació, el d’apropar la música antiga al públic, condicionats pels instruments i repertoris que tocaren.

En tant que interpretació històricament informada, els músics varen tocar amb instruments de la col·lecció i del taller del Centro de Arte y Diseño de Lugo (CENTRAD), reproduccions dels instruments que apareixen en el Pòrtic de la Glòria de la catedral de Santiago de Compostela. Aquest centre, que depèn de la Diputació de Lugo, a més d’alguns instruments els va proporcionar l’església on efectuar el concert. Els instruments requerits per al projecte eren una viola da braccio, una cítola, un traverso renaixentista, un cornetto, un organetto, un cimbaló, un baixó, una flauta de bec, instruments de percusió i gaites medievals. Alguns d’aquests instruments van ser proporcionats també per l’Esmuc o elaborats per ells mateixos. La propaganda del concert va consistir en una roda de premsa facilitada pel CENTRAD, així com cartells publicitaris, i altres tipus d’anuncis divulgats per les xarxes socials i per una emissora radiofònica local.

El repertori escollit fou de música medieval, ja que era el període més aprofundit durant el primer semestre. El repertori va consistir en l’evolució de la melodia del Kyrie Cunctipotens Genitor, un Rex Virginum Amator del còdex de Las Huelgas, un Kyrie del còdex de Faenza, un altre Kyrie amb trops de Juan de Anchieta, Alle Psalite Cum Luya del Manuscrit de Montpellier del segle XIII; una caccia anònima del segle XIV, una Chanson Royale de Guillaume de Machaut, una Tierche Estampie Royal i una Gallanica d’anònima sefardita. El concert va anar acompanyat de projeccions de miniatures amb instruments d’època, així com també se serviren d’explicacions sobre el repertori per a familiaritzar el públic a la música medieval. Per a realitzar el projecte van ser necessaris els continguts que s’havien donat en algunes sessions del màster. Les informacions més útils foren els coneixements sobre el context medieval, la iconografia per apropar-se a com s’interpretava la música, nocions de ritme del cant gregorià, improvisacions, informació sobre els diferents gèneres de cançons medievals i la manera d’interpretar-los quant a ritme, estructura i instruments, les diferents imatges que es pot transmetre de l’edat mitjana amb la música (heroica, seriosa, trobadoresca, etc.), coneixements sobre danses barroques per reflexionar sobre el sentit de la pulsació, el ritme i el fraseig per a donar vida a les obres, detalls de l’escenari, etc. També en faran un DVD, que pròximament es podrà trobar a la biblioteca de l’ESMUC)

El projecte no va ser fàcil, perquè sorgiren dubtes en quant a la interpretació i a la instrumentalització de les obres, per això van comptar amb l’ajuda de Juan Carlos Asensio per a resoldre alguns dels problemes. Tot i que en alguns moments l’ experimentació era necessària quant a instrumentació, sonoritats, plans i articulacions, la coherència i el fonament foren les guies per al seu projecte.

Il Combattimento

Comments

Log in to comment.