El 'Cant dels ocells', aflamencat

Jordi Vilaprinyó. (C) Xavier Pintanel

Jordi Vilaprinyó. ©Xavier Pintanel

Capriccio per a guitarra i piano, de Jordi Vilaprinyó

El Capriccio del compositor Jordi Vilaprinyó va dedicat al seu amic Jordi Codina, com deixa intuir el subtítol de l'obra, "De Jordi a Jordi". La idea de fer aquesta obra sorgeix de les ganes del compositor d'ampliar una mica el repertori per a piano i guitarra, ja que l'autor es considera un enamorat de la guitarra, malgrat ser pianista. Jordi Vilaprinyó es defineix a si mateix com un pianista versàtil vingut del món del clàssic, però apassionat per la Nova Cançó, el jazz, el flamenco i la música tradicional. Si hagués d'escollir un compositor amb qui se sentís més identificat, aquest seria sense cap dubte el gran George Gershwin. 

La intenció de Vilaprinyó a l'hora de compondre aquesta obra era poder crear una peça on els dos instruments poguessin ressaltar de manera equilibrada, sense passar l'un per sobre de l'altre i aconseguir que sonessin amb una bona complementarietat. Val a dir que quan s'escolta l'obra, piano i guitarra van jugant amb els volums, registres i silencis per definitivament aconseguir un brillant equilibri entre tots dos.

Aquest Capriccio és una adaptació del Cant dels ocells en clau flamenca, en què els dos instruments van alternant la melodia d'aquest conegut cant popular català, tal com diu Jordi Codina a l'escrit de la partitura: "en Jordi fa conviure un sentiment naïf nacionalista andalús amb l'estimat i emblemàtic Cant dels ocells. S'hi combina la tradició d'unes arrels populars amb altres peculiaritats, com per exemple l'ús del compàs 5/8, que recorda el moviment continu d'una campana. Un petit detall que es pot apreciar a la partitura és la senyalització d'un "olé!" que, com bé explica Vilaprinyó, té el seu moment concret, no es pot dir ni abans, ni després.

Finalment, la intenció del compositor era que l'intèrpret pogués gaudir plenament a l'hora de interpretar la seva obra i per això ja la va escriure pensant amb unes posicions que facilitessin el ple moviment en tots dos instruments. I, com diu Codina, "Toqueu, divertiu-vos, no espereu ni un instant més per a donar vida a aquest Capriccio".

Comments

Log in to comment.